Plecam de la premisa ca deja ai stabilit subiectul mesajului pe care vrei sa îl transmiti, urmeaza sa faci câteva investigatii despre audienta în fata careia te prezinti iar de aici mai ai un pas: sa îti adaptezi mesajul.

Trebuie sa vorbesti audientei, nu peretilor sau altor obiecte din camera! Audienta este reprezentata de oameni cu care trebuie sa ai un contact vizual, un schimb de priviri, un feedback tacit. E nepermis sa te atresezi publicului uitându-te cu precadere pe pereti si sa astepti ca parerea ta sa conteze în fata lor!

Cu cât mesajul este mai adaptat audientei cu atât se va obtine o mai mare sustinere din partea acesteia, respect, etc.

Cum adaptezi mesajul tau la audienta?

Formulezi ideile principale clar, concis si simplu! Alege termenii cei mai potriviti dar nu te pierde în sacul cu neologisme în încercarea de a impresiona. Vei pierde înainte de a câstiga ceva! Daca audienta ta cuprinde oameni cu un nivel educational mediu sau superior dar si oameni de cultura si formare aparte ai grija sa ponderezi cuvintele astfel încât toti cei din audienta ta sa înteleaga ideea pe care vrei sa o transmiti!

Este fundamental sa stii chiar înainte de a-ti pregati discursul care este nivelul de familiaritate a subiectului pe care îl abordezi în rândul publicului tau? Poate fi nevoie sa faci o prezentare mai ampla pentru a-i introduce în subiect sau, din contra, sa treci la ideea principala dupa doar una sau doua fraze introductive. Ar fi un pacat sa pierzi audienta pentru ca nu te întelege sau pentru ca nu i-ai spus nimic nou!

Daca vrei sa îti sustii cu succes un punct de vedere în public va trebui sa te informezi foarte bine despre tema pe care o abordezi dar si sa afli ce ar fi interesat sa afle publicul tau tinta. În acest mod poti afla o alta informatie esetiala pentru structurarea prezentarii si succesul acesteia: pozitia pe care o au prin raportare la subiect.

Captarea audientie trebuie sa se întâmple în primele 30 de secunde de la aparitia pe scena iar metodele prin care poate fi realizat acest lucru sunt variate. Poti aparea pe scena îmbracat fistichiu, poti spune o gluma, te poti aduce un obiect reprezentativ pentru discursul tau sau orice altceva care sa atraga ochii si, mai ales, atentia ascultatorilor spre tine.

Vrei sau nu vrei va fi mereu cineva în auditoriu care sa puna întrebari. De baraj. La limita. Fii pregatit sa le raspunzi cu eleganta, decenta si fara superioritate. Aceste personaje fac parte din publicul care este ”contra” ideii pe care o prezinti fiind publicul ostil. Dar nu te teme de ei! Opozitia stimuleaza gândirea si progresul deci documenteaza-te temeinic si ramâi demn pe pozitie!

Modul de prezentare trebuie sa fie viu, autentic si adaptat stilului personal.

Gradarea ideilor ajuta în conectarea progresiva cu audienta.

În final, ai grija sa îti atingi scopul: apelul la actiune sau persuadarea. Daca discursul tau avea ca scop doar sa convinga o persoana sa cumpere un produs sau serviciu vei vedea acest lucru imediat, prin semnarea contractului. Daca aveai ca scop o chemare la actiune a populatiei atunci discursul trebuie sa motiveze. Grav este ca motivatia nu o vezi si nu o poti masura pe moment de aceea feedback-ul din partea auditoriului îti va spune cât succes a avut sau nu prezentarea ta.

Nu uita:

Foloseste mijloace vizuale pentru a transmite o idee si a o întipari în mintea publicului

Repeta ideile esentiale pe care le vrei memorate

Stimuleaza interesul si atentia prin limbaj, tonalitate, expresivitate

Nu te teme sa picuri esente de umor elegant acolo unde este cazul.

Repeta-ti discursul în fata oglinzii pana esti multumit de el si ... Mult succes!

Ps. Articolul acesta este o continuare a celui de aici. Stiai?